Stručnjaci o utjecaju koridora 5c na okoliš – Kravica u Trebižat neće biti ugroženi
Odgovorno mogu reći da Kravica ni na koji način neće biti ugrožena – kaže dipl.inž.građ. Tomislav Tomić
Buduća autocesta na koridoru 5C prolazi kroz ekološki iznimno osjetljivo hercegovačko kraško područje od Mostara preko Počitelja i Ljubuškog. Postavlja se pitanje hoće li i koliko njezina gradnja, a poslije korištenje, ugroziti okoliš. U Ljubuškom javnost posebno zanima hoće li biti negativnih posljedica za riječne kraške ljepotice Trebižat i Studenčicu, a osobito za vodopad Kravicu. Na područje ljubuške općine autocesta će ući iz smjera sela Zvirovića u općini Čapljina, gdje će biti čvorište za Međugorje i spoj na cestu Ljubuški – Čapljina.
Zaštita od buke
U Donjim Studencima prelazi rijeku Studenčicu, vijaduktom dugačkim 620 metara, i ide obroncima uz lijevu stranu rijeke Trebižat. Preko Trebižata prijeći će približno
900 metara nizvodno od vodopada Kravice mostom “Trebižat” dugačkim 380 metara. Nakon mosta, na desnoj obali, približno oko 600 metara od rijeke i isto toliko od vodopada Kravice, zapadno od sela Stubice, bit će odmorište “Kravica”. Nakon odmorišta trasa prolazi sjeverno od sela Zvirići, gdje će se sagraditi čvorište za Ljubuški, odnosno povezivanje s regionalnom cestom Ljubuški – Metković. Nedaleko od čvorišta, u blizini zaseoka Galici, bit će međunarodni granični prijelaz, a potom, u predjelu Selina, autocesta će ući u Hrvatsku.- Znamo za značenje Kravice za ovaj kraj, autocesta je nizvodno od nje i neće imati nikakva utjecaja. Osim zaštite od onečišćenja, važna je i zaštita od buke koja se radi uz pomoć zvučnih zapreka. Zvučne zapreke predvidjeli smo kroz tri područja: u blizini naselja, blizu vodopada Kravice i u blizini granice s Hrvatskom. Odgovorno mogu reći da Kravica ni na koji način neće biti ugrožena – kaže dipl. inž. grad. Tomislav Tomić iz Instituta građevinarstva Hrvatske u Zagrebu, jedan od građevinskih projektanata autoceste.
20.000 automobila
Treba vjerovati stručnjacima, no sigurno je da nakon gradnje ceste ništa neće biti kao prije. Ako ništa drugo, krajobraz visoke vrijednosti i kao osjetljivo područje, oko Studenčice, Trebižata i Kravice, zbog mostova, vijadukata i tunela, promijenit će se i izgubiti mir. Velika opasnost od devastiranja prijeti tijekom izvođenja samih građevinskih radova, a i poslije, tijekom korištenja autoceste. Predviđa se promet od 20.000 automobila na dan. Da bi se što manje narušio prirodni izgled predviđeno je da se sagrađeni objekti što vjernije uklope u krajolik, da mostovi i vijadukti ne dominiraju u prostoru, uz mjere oblikovanja koje znače uporabu i korištenje mjesnog materijala i autohtone vegetacije za oblikovanje usjeka i zasjeka.
Vodopad Kravica neće se vidjeti
Dio autoceste od Mostara sjever do ulaska u Hrvatsku na području Ljubuškog dugačak je 67,3 kilometra, sastoji se od pet dionica koje prolaze kroz četiri općine: Mostar, Stolac, Čapljinu i Ljubuški. Na tome dijelu ukupno je pet čvorišta (odvojaka) te četiri odmorišta ili, kako ih projektanti zovu, prateći uslužni objekti: “Bijelo Polje”, “Rotimski potok”, “Neretva” i “Kravica”. Iako će odmorište “Kravica” biti udaljeno samo 600 metara od vodopada Kravice, nažalost, na takvom je mjestu da putnici za vrijeme odmora vodopad neće moći vidjeti i uživati u njegovim ljepotama. IVAN KALEB – Večernji list