Najnovije vijestiReportaže

Olimpove priče: Srce remorkera

Srce remorkera

Za srce kažemo da je najglavniji organ u organizmu. Neumorno je u radu i dok god radi organizam živi. Kada se umori i stane – nastupa smrt.

Neću puno o srcu u organizmu, svi vi koji ovo čitate imate ga u radnom stanju i riječi o njemu su suvišne. Malo bih napisao o srcu remorkera.

Imao sam priliku biti gost na riječnom remorkeru Ruščica puna dva dana. Plovio sam njime od mjesta Orubica do Siska, rijekom Savom. Pri tome je remorker vukao 4 teglenice, a u svakoj 1.000 tona sirove nafte.

Za neke je to obična stvar, ali za mene ovako radoznala, životni događaj. Uz odobrenje kapetana, jer ipak je on “Bog i batina” na brodu, zavirio sam u svaki kutak remorkera. Nešta sam poslikao a nešta nisam.
Prvo što me je po polasku zanimalo je “srce” broda, odnosno motori koji su tako snažni da sve to vuku uzvodno po nabujaloj rijeci.

I ušao sam u strojarnicu a vodič mi je bio strojarski pomoćnik, mladić koji po 16 sati na dan boravi uz stroj nadgledajući njegov rad, podmazujući ventile, klackalice i šta ti znam čega sve ne. U unutrašnjosti prilično toplo, a kako mi moj vodič objasni po ljetu se temperatura diže i do 60 stupnjeva. Tada su vrlo otežani uvjeti rada, ali šta može, raditi se mora, a stroj ne smije biti sam kada radi.

Pročitajte i:   Konkurs/natječaj za izbor domaćina – suorganizatora i takmičarskih staza za takmičenja u 2025. godini

A motor … ustvari dva motora. Veličine kao šesterokrilni regali, rade ujednačeno, na razini podnošljive buke. Mrcine. Svaki od 850 KS koji u zajedničkom radu pri punom radnom opterećenju na sat “pojedu” i više od 600 litara nafte. Daju oko 350 obrtaja u minuti u radnom režimu, mada se “voze” na oko 280 obrtaja u minuti. Sa gornje strane oba motora ima most po kojim prolazi strojar nadgledajući rad klackalica na ventilima, provjeravajući njihov zazor i polijevajući ih uljem.

U kutu strojarnice nalazi se agregat za struju koji radi kada se glavni motori ugase. Tada proizvodi izmjeničnu struju 220 V za život i rad na brodu kada je ovaj usidren.

A pod stropom strojarnice spajaju se cijevi koje u dimnjak sprovode sagorjele plinove. Laički bi rekli – auspuh.

Za upravljanje ovakvim grdosijama i radi kontrole njihovog rada ima cijeli razvodni ormar sa prekidačima i mjernim instrumentima.

I na kraju da napomenem, strojar bez odobrenja kapetana ne smije sam mijenjati režim rada stroja. Da se u toj buci ipak komunikacija izmedu kapetana i strojara održava postoji kontrolna okrugla tabla sa strelicom na kojoj strelica prikazuje koju komandu zahtjeva kapetan od strojara.

Pročitajte i:   Konkurs / natječaj za izbor selektora

Za mene je obilazak strojarnice bio događaj. Rado bih ga još koji puta doživio.

A za one koji nisu nikada bili u takvoj prilici, pokazujem ove fotografije.

Živim snove, ne sanjam život.” – Olimp

Komentariši

Vaša email adresa neće biti objavljivana. Neophodna polja su označena sa *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.